Re: Er alle til salgs?
Newsgroup: no.samfunn.seksualitet
Posted by:
2006-09-04 16:53:11

Arne Brendmo wrote:

> Jeg prøver å forestille meg hva slags oppførsel dette kan være,
> men jeg kommer ikke på noe. Det må ihvertfall være noe veldig
> vanlig. Kan du gi et hint? :)

Det jeg snakker om er det at vi viser andre hvordan de skal behandle
oss. Vi inviterer til en viss oppførsel fra den andre ved selv å oppføre
oss på en bestemt måte. Dette gjelder også vårt forhold til hunder. Så
hvis vi opplever en oppførsel vi ikke liker, må vi spørre oss selv om vi
har oppmuntret den på noen måte. Vi kan ikke bare legge skylden på den
andre; ikke til å begynne med, i hvert fall. :-)

> Det er også mitt inntrykk at dette med å regne ting som under-
> forstått er et typisk kvinnelig trekk. Men da tenker jeg ikke bare
> på kjærester, selv om slikt blir mest merkbart i et forhold. Man
> kjenner jo andre kvinner også; kolleger, venner og familie.

Det er forskjell på hvordan en kvinne typisk ordlegger seg (runde
formuleringer, spørrende) og hvordan en mann ordlegger seg (konkret,
bastant) og dét kan skape misforståelser, samt at kvinner liker å snakke
om problemene mer enn hva menn gjør. Menn liker å snakke om en løsning
så de kan handle. Men, det der er en generalisering. Jeg, f.eks., er
veldig løsningsorientert og forstår ikke at jeg bare skal lytte og nikke
og si, "Å, ja, sånn har jeg det også!" for jeg har det for faen ikke
sånn. Så jeg gjør som mannfolka: Jeg holder kjeft.

> Selvsagt er det en generalisering å si at _alle_ kvinner er slik,
> men det er en grunn til at slike generaliseringer er gangbare,
> og blir igjenkjent av de fleste menn.

De er ikke så gangbare at de erstatter individuell oppførsel. Det aller
beste hadde vært å slutte å forvente en oppførsel basert på kjønn og
heller innse at personlighet og bakgrunn gjelder mer.

--
Keera in Norway * Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/

More >>

Domain Registration:
.com .org .net