Å finne en god elsker
Newsgroup: no.samfunn.seksualitet
Posted by:
2006-09-04 19:11:34

Søndagsutgaven av Dagbladet har vanligvis en spalte om sex og samliv,
der leserne sender inn spørsmål - og frustrasjoner - til sexolog Gro
Isachsen. Nå på søndag var det ei dame - nylig passert 40 år - som
savnet en god elsker. Hennes leting har gitt få resultater, og de
mennene hun har møtt har ikke holdt mål. De har hatt for liten innsikt
i kvinners seksualitet, de kommer for raskt, de kysser for dårlig
eller drikker for mye, og er ofte for dårlig trente.

Hennes siste forhold skal visstnok ha vært en stor skuffelse. Hun
skriver bl.a. følgende:

Han var en flott mann, virket spennende og omsorgsfull, med mye
humor og med kunnskap på mange områder, og lang erfaring fra
flere samboerskap. Vi møttes flere ganger, og jeg så et stort
potensiale - også for god sex.

Første forsøk ble en stor nedtur. Etter litt dårlig og hardhendt
kyssing la han seg oppå meg slik at jeg helt mistet pusten. Så satte
han i gang med pumpesex, som minte mer om armhevinger med
hofteknekk enn god og nær sex. Det varte og det rakk, og der jeg lå
var jeg ikke i stand til å ta styringen fra ham. Det gikk for ham uten
at jeg hadde hatt noe som helst igjen for det som skjedde, og jeg
skjønner heller ikke hva han fikk ut av det.

Deretter spør hun om det er noe håp for at hun kan lære ham god sex
uten å ta fra ham selvtilliten, eller om hun bør lete videre. Sexolog
Gro Isachsen ber henne om å gi ham en ny sjanse, ettersom han
tydligvis har mange andre kvaliteter som kvinnen setter pris på. Hun
bør lære ham den gode og forsiktige måten å nærme seg hverandre.
Hun bør bruke tid slik at han skjønner at sex ikke nødvendigvis bare
må være et målorientert ritt mot orgasmen, men at nytelsen underveis
er det som teller. Hun må forsøke å få ham til å føle seg trygg, og
forsikre ham om at det er greit for ham at også hun kan ta en førende
rolle. Men dersom han blir sjokkert og trekker seg tilbake, så er
løpet kjørt.

Hva mener ekspertene? Er løpet allerede kjørt, eller bør han få en ny
sjanse? Burde ikke en mann som visstnok har hatt "lang erfaring fra
flere samboerskap" ha fått nok tilbakemeldinger til å forstå at han
ikke er i stand til å "levere varene"?

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha

More >>

Domain Registration:
.com .org .net