Re: Er alle til salgs?
Newsgroup: no.samfunn.seksualitet
Posted by:
2006-09-04 22:12:58

Keera Ann Fox skrev:

> Det jeg snakker om er det at vi viser andre hvordan de skal behandle
> oss. Vi inviterer til en viss oppf=F8rsel fra den andre ved selv =E5 oppf=
=F8re
> oss p=E5 en bestemt m=E5te.

Joda, vi har alle et bredt spekter av mulig atferd, og m=E5ten
vi oppf=F8rer oss p=E5 avhenger blant annet av hvordan andre
oppf=F8rer seg. Hvilket ogs=E5 betyr at vi kan oppf=F8re oss noks=E5
forskjellig avhengig av hvem vi omg=E5s.

Men dette er i liten grad bevisst. Som regel vet man ikke
hva det er ved ens egen atferd som f=F8rer til en bestemt
atferd hos andre (eller omvendt). Man kan dermed ikke uten
videre ha noe _ansvar_ for hvordan andre oppf=F8rer seg mot
en.

> S=E5
> hvis vi opplever en oppf=F8rsel vi ikke liker, m=E5 vi sp=F8rre oss selv =
om vi
> har oppmuntret den p=E5 noen m=E5te. Vi kan ikke bare legge skylden p=E5 =
den
> andre; ikke til =E5 begynne med, i hvert fall. :-)

Jeg er enig i at hver enkelt m=E5 ta ansvar for sin egen opp-
f=F8rsel. Men det betyr ogs=E5 at den som oppf=F8rer seg d=E5rlig
ikke kan skylde p=E5 at andre "oppmuntret" til dette.

Men dette blir et sidespor. Jeg mener ihvertfall ikke at de
"typiske kvinnelige" trekkene vi diskuterer her, er negative.
Jeg p=E5st=E5r i grunnen bare at de er typiske.

> Det er forskjell p=E5 hvordan en kvinne typisk ordlegger seg (runde
> formuleringer, sp=F8rrende) og hvordan en mann ordlegger seg (konkret,
> bastant) og d=E9t kan skape misforst=E5elser, samt at kvinner liker =E5 s=
nakke
> om problemene mer enn hva menn gj=F8r.

Nettopp.

> De er ikke s=E5 gangbare at de erstatter individuell oppf=F8rsel.

Selvsagt ikke. Det er st=F8rre forskjeller mellom individer enn
mellom gjennomsnittsmann og -kvinne. Det b=F8r likevel v=E6re OK,
synes jeg, =E5 diskutere hva som er typisk og utypisk, og hvorfor.
Sagt p=E5 en annen m=E5te: generaliseringer kan v=E6re nyttige, n=E5r
man vet at det er det de er.

Uansett: hvis det er visse former for oppf=F8rsel man ikke kan
t=E5le, er det ens eget ansvar =E5 la v=E6re =E5 omg=E5s mennesker som
oppf=F8rer seg slik. Skulle det dreie seg om en oppf=F8rsel som
er typisk for det motsatte kj=F8nn, f=E5r man finne seg en partner
som er utypisk.

> Det aller
> beste hadde v=E6rt =E5 slutte =E5 forvente en oppf=F8rsel basert p=E5 kj=
=F8nn og
> heller innse at personlighet og bakgrunn gjelder mer.

Enig. Hvis man bruker generaliseringer til =E5 forvente en
bestemt oppf=F8rsel, er det fort gjort =E5 se ting som ikke
er der.

-abre

More >>

Domain Registration: