JasmineCorp Directory

Usenet News Group Archives!!!

Usenet Groups:

Re: Lietesäiliöstä lämpövarasto?
Newsgroup: sfnet.keskustelu.rakentaminen
Posted by: Lu-lu
2008-08-06 14:44:10

"Antti Ryhänen" < kirjoitti
> No niinpäs onkin... erityisen mielenkiintoinen oli kohta, jossa sanottiin
> että lämpöhukka on vain 10% luokkaa ilman eristyksiä
> Mikä liene lämpötila siinä Toppilan lämpöakussa? Tosin tuo on kalliossa
> maan alla, lietesäiliötä olisi pakko pinnan lisäksi ehkä eristää
> ympäriltä.
> Mutta toisaalta onko tuossa mitään järkeä? Maalämpöpumppu ottaa lämpöä
> maasta joka tapauksessa, mitä hyötyä lämmön varastoinnilla saisi?

no mä nyt en
viitsint' ees' lukea ko. artikkelia, muttas mä voin siltikin kertoa, mitä
hyötyä lämmön "akku"varastoinnilla VOIMAlaitoksella voidaan esim.
saavuttaa:

jollain
(väliotto-)vastapaine-rimpulalla voip' tuottaa aina "enemmän" sähvöä
KUN/JOS lopulta sen viimosesta matalapaineturbiinista poistuva
höyvy (sano Tavja)
voiaan lauhuttaa (esim. normaalisti kaukolämpöverkkoon johdettavalla)
jäähvytys(=kaukolämpö)vevellä
(no tiätysti siinä välissä voiaan tarttea lämmönsiirtorimpuloita yms.)

ja
ko' se sähvön suurin tarve sattuu normaalisti työpäivän ruuhka-
huippujen aikoina ja kaukolämmön suurin tarve on normaalisti taas
aamuöisin noin klo 05:00 öiseen aikaan, niin nuothan eivät koskaan
kohtaa toisiaan, jollonkas sen
pidemmälle jalostetun energian, - elikkäs siis sähvön - tuotto jääp'
vajjaaksi (ko' just' sillo ko' sähvöä eniten tarttettas' niin ei satukaan
olleen sitä riittävvää - "luonnollista" - jäähvytystä)

niinpä
töistäpaluuruuhkan aikaan sähvön generointiin käytetty höyvy
lauhtutetaan ja jäähvytetään lämpöakusta pumpatulla "kylmällä"
vetellä, jollonkas se lämpöakku tiätysti samalla lämpeneep'
ja
aamuyön viileinä tunteina käytetään tuo sama lämpö lämpöakusta
(mahdollisen lämpöpumpun avittamana toki) kaukolämmitykseen,
sillä onhan se pytty saatava taas kylmäksi seuraavan iltapäivän
sähvön("huippu")tuottoa ajatellen, ja näin se

lämpöakkukin
(varastoi lämpöä ja) toimii siis vain yhren vuorokauen mittasissa
jaksoissa, JOLLONKAs
sen YHDEN jakson aikainen ! lämpöhäviö on tuo mainittu 10 %

eli rautalankasta:
= lämpö ekaks' pyttyyn sisään ... ja sama lämpö taas ulos 24 h:n
kuluessa, niin ... lämpöhävikkikin ehtii olla "vain" 10 %

eli siis
jos yhtä ja samaa lämpöä varastoitaisiin pyttyyn yhtämittaa noin
10 vuorokauden ajan, niin se häviökin olisi suunnilleen jo 100 %

ja
täytyy tiätysti toki muistaa myös, etteivät mainitut kaukolämmön
siirtoverkon häviö (6 %) ja akkuvarasto-pytyn yhden vuorokauden
jakson häviö (10 %) ole suinkaan toisiaan POIS-sulkevia, vaan net
toteutuvat - tiätty! - tota lämpöakkua käytettäessä aina molemmat

joten se hyöty tulee siis hetkellisenä, sähvön suurempana tuottona,
(sillon kun sellasta tarttetaan) eikä siis missään nimessä ainakaan
energiantuotannon kokonaishyötysuhteen paranemisena ... tai edes
lainkaan järkevänä toimintana vain pelkkää lämmön!tuottoa ajatellen

joten ... kysykääp' vaan multa, jollette ite tiärä !
sano

voimalaitos-Xpert ... se "oikee"

More >>

Domain Registration: